Følgende beskrivelse af SSP projektet, er formuleret af lead virksomheden – Acubit
Virksomhedens beskrivelse af projektet
I et evalueringsdesign opstilles mål, der kan belyse følgende parametre:
- Borger
- Organisation, herunder medarbejder, ændrede arbejdsgange m.m.
- Teknologi
- Økonomi
De konkrete mål formuleres og kvalificeres i et tæt samarbejde med slutbrugerne med udgangspunkt i, hvad der skaber værdi for borgerne, kommunerne og virksomhederne. Målene med at udvikle en løsning, der kan optimere demenssikring, er derfor at undersøge og evaluere:
- Borgerens frihed til bevægelse, herunder livskvalitet
- Oplevelse af tryghed og sikkerhed i et medarbejder- og pårørendeperspektiv
- Oplevelse af at anvende løsningen (brugervenlighed)
- Kvalitet i procedurer og arbejdsgange – nye services
- Sikkerhed og præcision i lokalisering
- Løsningens funktionalitet
- Omkostningseffektivitet – mere kvalitet for færre penge.
Formål
- Udvikling af et produkt der;
- Matcher brugernes behov.
- Matcher juridiske og etiske retningslinjer samt lovgivning.
- Udvikles og tilpasses i et testforløb med fokus på brugerinvolvering.
- Kan fungere i samspil med andre teknologier.
Kommunens indsatser i forhold til demenssikring er mangeartede. De omfatter blandt andet kommunens indretningsmæssige tiltag i borgerens bolig, men også i forhold til de ydre omgivelser, således at borgere med demens kan færdes sikkert og trygt både ude og inde.
Kommunen har bl.a. sporingsenheder, der gives til borgere, hvor der er et ønske om, eller behov for en ekstra tryghed for at kunne færdes uden for egen bolig. Anvendelse af sporingsenheder kan derfor give borgere med demens en tryghed og mulighed for, fortsat at bevæge sig frit rundt, være fysisk aktive, samt bevare sociale relationer og dermed livskvalitet. Brug af sporingsenheder kan ligeledes give på rørende tryghed, når borgeren med demens går ud på egen hånd. For medarbejderne giver brug af sporingsenheder også en øget tryghed, idet de ikke skal bruge unødig tid på at holde øje med, lede efter eller være urolige for, at borgeren med demens er gået ud på egen hånd.
Betjeningen af sporingsenheder skal desuden være simpel, enkelt og let. Selvom trygheden og kvaliteten i brugen af sporingsenheder øges, vil der dog altid være en risiko for, at menneskelige faktorer kan gøre sig gældende. Formålet er derfor også at sikre, at systemet kan understøtte arbejdsgangene (work-flow) i så høj grad som muligt og give de indikationer samt evt. alarmer, der er nødvendige for at mindske risikoen.
Overblik over projektpartnere
Hvad er status på projektet?
Se video fra OPI forløbet
Fremtidens Demenssikring
Kontakt
Vil du vide mere om projektet?
Kontakt Chefkonsulent Trine Søby Christensen